top of page

גישת המרידיאנים הראשיים

היכרות עם המרידיאנים הראשיים ברפואה הסינית מנקודת מבט חדשה , מוזמנים להעמיק לתוך גישה שתרחיב ותעמיק את ההסתכלות שלכם בתוך הקליניקה.

china dynesty.jpg

בבתי הספר של היום גם בארץ וגם העולם , שיטת הלימוד המקובלת היא שיטת ה TCM  , הרפואה הסינית המסורתית  (TRADITIONAL CHINIESE MEDICINE) ,השיטה בעצם לא בנוייה מגישה אחת אלה מאגדת בתוכה אוסף של גישות לאורך כל ההיסטוריה , שמתערבבות יחד לתוך אוסף של סינדרומים , מחלות פנימיות , שיטות טיפול ופרוטוקולים שנותנים מענה למצבי חוסר איזון ,ה TCM התפתח סביב שנות ה 50 של המאה ה20 , ומה קרה בעצם ?

לאחר שהקומוניסטים בהובלת מאו דזה-דונג , תפסו את השלטון ב 1949 , היה להם אתגר ענק להתמודד עם בעיות בכלכלה , פצועים ומערכת בריאות כושלת , ומה שנתן את המענה ועזר באותה תקופה הייתה רפואה מערבית , בו בזמן שעל אף שהרפואה הסינית המסורתית ,הייתה רחבה , מגוונת ולא אחידה , מאו החליט לשמר אותה , מסיבות פרקטיות כדי תת מענה למליוני האנשים שזקוקים לה, אבל זה לא עצר מלהעמיד את הרפואה על הגרדום , והתחילת תהליך של מחיקת כל מה שנתפס כלא מדעי, כמו אסרולוגיה , מיסיטיקה או דת , והלכו לאיבוד שיטות דאויסטיות עמוקות, האסרולוגיה , השיח הרגשי רוחני.

הייתה רופאה בשם ZHU LIAN, שהייתה רופאה מערבית בתנועה הקומוניסטית, והיא התבקשה לייצר את הסדר החדש , וכך התחילה הפרדה גם של הרפואים הסינים למומחיות ומיקוד על איברים ספציפים , והרפואה הסינית מאבדת מהמעמד שלה , הופכת יותר אנאליטית , במטרה להתאחד עם המערב.

chinese feminist comuniest chinese medice doctor with goblin face.jpg

אפשר לרואת כבר את המהלך ההיסטורי הזה שמנסה לקחת את הרפואה למקום יותר "פרקטי ומעשי" , לטפל יותר בטוח עם דשג על החשיבות להביא תוצאה עבור המטפלים.

אין באמת שיטה טובה יותר אבל לכל שיטה יש את הקסם והמענה הייחודי שלה, הגישות היותר רוחניות ביקשו ללכת לתוך מרחב של אי וודאות , חקירה , היכרות , לעומת שיטות שמחפשות משהו קבוע , מבנה , שיטה שתענה על רוב המצבים ורוב המחלות במטרה להקל על כאב המטופלים.

יש חשיבות אדירה למבנה , ויש חשיבות אדירה לנפש האדם . 

המבנה נועד ליצור מסגרת שבתוכה תוכל לזוז בחופשיות בתוך אי הודאות  שבאמת קוראת כאשר מטופל מגיע , בתוך המסגרת עצמה יש כל הזמן שינויים , הצ'י משתנה  הדופק משתנה , ההרגשה של המטופל , ועצם המעקב אחרי התהליך מאפשר חקירה לעומק של התפועות שעולות בתוך חדר הטיפולים , שאלות וחיפוש אחרי מה מסתתר מתחת לפני השטח אחרת ההליכה תמיד תהיה במרדף אחרי הסימפטום ולא אחרי שורש הבעיה שלרוב מוסתר מפנינו . 

גישת המרידיאנים הראשיים היא גישה שתואמת לתקופה שושלת SONG , ובעצם פשוט מציעה עוד נקודת מבט להתסכל על הרפואה הסינית והאפשרות להעמיק בתוכה , זה דורש יציאה מאיזור הנוחות למען כניסה למבנה עמוק יותר שמפרק את מבנה האדם לתודעה שמורכבת מרוח , נפש  וגוף , ולכן גם לכל מרידיאן יש מבנה ועומק, וגישה לחלקים שונים בתודעה שלנו ושל המטופלים ברמה הפיזית , נפשית , או רוחנית.

 

הגישה הזו שונה מגישה ה ZANG FU , חמשת האלמנטים או גזעים וענפים, אבל כל הרעיון של  של השיטה הזו היא פשוט להרחיב את ההסתכלות ,  גם בתוך הלמידה אנחנו מוצאים חיבורים בין שיטות מסויימות , אין שיטה מושלמת באמת, מה שחשוב הוא הבנה של המבנה  ונקודת המבט שלי על האדם , הסיפור או הפתולויגיה שקיימת ,לבסוף כל השיטות גם כן מגיעות ממקור אחד שמתפתח ועובר כל על הזמן אבולוציה , לכן יותר חשובה ההבנה של המטפל קודם כל את מבנה השיטת שתמאימה למי שהוא ,כי עם כמות הידע האינסופי היום אפשר  לקבל השראה מכל שיטה באשר היא גם אם היא לא קשור בהכרח לרפואה סינית אלא פשוט עוד כלי ריפוי, לאחר מכן כאשר המסגרת יותר ברורה, האבחנ של המטופל הדיוק ובהירות שלנו הוא מה שחשוב, וכמובן מושפעת מעוד פאקטורים כמו תחשות הביטחון,  האמון והרצון של המטופל להחלים.

אז בגדול לפני שושלת סונג , התפתחו מספר שיטות, שיטת ה ZANG FU  ראתה את המרידאנים כענפים שמייצגים את האיברים הפנימיים . שנתחיל להיכנס לגישה המרידיאנית, תחשף אלינו נקודת מבט שרואה את המרידיאנים כמעגל , כמו בשעון הסיניף עם הירככיה מסויימת,  שמתחילה במרידאן הריאות , נשימה החיים הראשונה , ממשיך למעי הגס,  הקיבה וכן הלאה, עד סוף מעגל השעון שבעצם מסתיים בכבד . 

יש לזה היבטים בכל מיני שכבות שנפרט עליהם עכשיו שנוכל להבין מאיפה בעצם הגיעו כל הסינדרומים שאנחנו מכירים היום.

ALL THE INTERNAL ORGANS CONNECTED BY CABELS.jpg

היה תיעוד אדיר של טיפולים בשושלת סונג (התפתחות הכתיבה בעץ ואפשרות הפרסום של כתבים)  ולצד שיטת המרידיאנים התחיל להתגבר השימוש גם גישת 5 האלמנטים חלק ממה שהשפיע על כך היה ההגבלה של הלבוש וחשיפת איברים מוצנעים, ובתורת  האלמנטים כל הנקודות מגיעות עד למפרק .  ובנוסף גם התפתחה לה גישת המרידיאנים המיוחדים כי זו תקופה שפרצה דרך גם בנושאים אחרים ברפואה הסינית.

כל אדם רוצים להרגיש טוב, ואת היכולת שלו לחזור לאיזון , אם זה ברמה הפיזית , המנטאלית או הרגשית, ויש מגוון כלים לעזור , לתמוך ולהוביל תהליך למקום שאדם שמח עם עצמו, הרבה פעמים אחד האתגרים הוא לנסות לראות את חוסר האיזון ,אתגרי החיים ומחלות כהזדמנות להתפתחות ואולי לאפשר גם למטפל וגם למטופל להתבוננן באדם שמולנו לא שחולה או בעייתי, אלא כאדם שמחפש את הדרך לקדם את הבריאות הנפשית שלו ולהיות מאושר.

מכיוון שהמטופל הוא לא המחלה שלו , הוא גם לא דרך ההנתנהלות שלו , מה שהוא אוכל או העקרונות ומערכת האמונות שלו , המטופל הוא הרבה מעבר למילים.

אנחנו חיים בעולם מערבי שרוצה לתת מענה לכל בעייה קיימת , וזה הלך רוח שמשפיע גם כן על הרפואה הסינית, כשהמיקוד והניסיון לפתור את הבעיה למטופל בכל מחיר , החוויה של מאבק כדי לעזור למישהו , כבר יכולה לייצר תקיעות של תהליכים, כי מצד אחד יש רצון לעזור , אבל האגו הופך את זה ליעד להשגת המטרה ושם את זה במרכז החוויה, ואז המטופל עצמו נעלם, , העניין שבסוף צריך למצוא בין החשיבות והבקשה של המטופל למענה שהור פרקטי מבלי להתעלם מהתהליך הרחב ודברים חשובים שלפעמים יכולים להתגלות בתוך תהליך.

הרצון לתקן את ה"בעיה" של המטופל  בכל מחיר יכולה להיות גורם מפריע , ולכן חשובה ההבנה והקבלה של חוסר הוודאות, המוגבלות שלנו, לדעת שעבדנו באחריות ותשומת לב ביחס למה שאני כן יודע לאותו רגע , ולשחרר.  הקליניקה יכולה להפוך למרחב של היכרות עצמית,  ברמה העמוקה יותר גם לזכור שאני והמטופל אחד , ואין ביננו באמת הפרדה , כי אי אפשר באמת להפריד את ה SHEN .

מסע המרידיאנים הראשיים לוקח אותנו למרחב ששם פחות דגש על התוצאה, אלא הכרה בתהליך ,

לכל תופעה חיצונית, יש סיפור , אירוע או משהו שמתסתתר וגרם לזה, וזה יכול לעודד המון סקרנות וחיפוש.

זה לא מתאים לכל מטפל ומטופל , אבל זה היופי ,שנעבור דרך המרידיאנים הראשיים אנחנו לא מתעלמים מהמענה גם לכאבים הפיזיים, שזה בדרך כלל מה שאננשים קודם כל מבקשים כשהם באים לדיקור, בהמשך מתגלה הקסם הרבה פעמים, וההשפעות העמוקות שטיפול יכול להגיע אליו, עם לב ואוזן קשבת.

ככל כנתפתח , נעמיק , ונצבור מודעות כבני אדם , זה יעזור לנו לעזור לאחרים בדרך , לראות את המקומות , האיזורים , השפלים , הגבהות , והנקודות בהם המטופל נמצא , כי אנחנו מכירים את אותם נקודות בתוך עצמינו .

זה מבקש להכיר בחולשות , בעוצמות , אופי המטופל , האלמנט הראשי שלו ,מי עומד מולי? מה רמת הכח שלו עכשיו ?  עם מה יש לי לעבוד? 

מה מטפל בכלל עושה שהוא מכניס מחט? ואיך הסינים הסתכלו על המחטים?

היו 9 סוגים של מחטים , ומה שתפס היום בגרסא עדינה מאוד בחדרי הטיפולים הישראלים היא:

THE ROUND AND SHARP NEEDLE , הסיבה לכך היא ששאר המחטים  שהם ניגשו איתם לשיטות טיפול אחרות , היו מוגזמות בגודל, יש אחת שנראית כמו חרב שאם הייתה מראה אותה למטופל היום הוא היה בורח הביתה, הסינים שמו דגש גדול על הטכניקה , העומק , והעובי של המחט כי ראו בזה התייחסות למרידיאנים שונים , היו מחטים שרצו להגיע איתם עמוק לצ'י המקור , והיו כאלה שרק שרטו את השטח כדי לטפל בכאבים במרידיאני השרירים, לבסוף גם הסינים עצמו חשבו שיש בזה משהו ברברי בלחמם מחט ולדחוף אותה לעור , כמעט כמו לאכול כלבים,  ולכן גם התנדפו להם שיטות טיפול של ה"מרידיאנים המשלימים", וזו אחת הסיבות שמערכת המרידיאנים הראשיים מקבלת את הזארקור באותה תקופה (על אף שגם תאוריית חמשת האלמנטים חזרה לשוק, וגם התפתח הרעיון של המרידיאנים המיוחדיפ), בגלל היכלות שלהם לגשת למספר רמות של האדם , מכיוון שמתקיימם בהם גם ערוצים חיצוניים , שמתייסים יותר לדברים שמעסיקים את האדם במציאות החיצונית , ומרידיאנים פנימיים , שאותם אפשר להפעיל על ידי עבודה פנימית .

המחטים הם חתיכות מתכת שמה שחשוב יותר היא הכוונה של המטפל כאשר הוא מחדיר את אותם מחטים , וכמובן שיש חשיבות לטכניקה אבל רק עד רמה מסויימת. הדברים צריכים גם להישען על ההרגשה ואינטואיציית המטפל שמפתחת עם השנים. 

המרידיאנים והתנועה בתוכם

 

המעגל מתחיל מהריאות עד למרידיאן הכבד, ואנחנו יכולים להסתכל על המהלך מהריאות לכבד , כמשהו פזיולוגי שמתפתח , או כמשהו פתולוגי, חדירת מחלה שגם כן מתפתח.

ההבדל בין פתולוגיה לפזיולוגיה , הוא שפיזיולוגיה מתארת תהליכים שתמפתחים , ופתולוגיה מתארת מצב של הפרעה בסדר הטבעי שלרוב נובע מנקודת מבט , פרספקטיבה , או תפיסה משובשת בתודעה של המטופל ופירוש המציאות שלו אותה.

אז כרצף של פזיולוגיה – כל אחד מהמרידיאנים פה קשור למה שקורה במרידיאן שמגיע לפניו, הבחירה בריאות בתוך התחלה היא מכיוון שהשאלה הייתה , איפה מתחילים החיים? והסינים בחרו בנשימה , קודם כל צריך לקבל את החיים (ויש שיגדו שדווקא ייחסו אותם לנשיפה , כי צריך קודם כל להיפטר ממשהו כדיי לקבל משהו חדש) .

אז אתן דוגמא לקשר :

LUNG -> LARGE INTESTINE -> STOMCH -> SPLEEN-> HEART -> SMALL INTESTINE -> BLADDER -> KIDNEY

הסדר של המרידיאנים מראה לנו שאכן יש סוג של היררכיה לפיזיולוגיה , כי אם זה רצף מסויים של תהליך , זה מראה על תהליך של שמתפתח , למשל: תהליך העיכול מבוסס על תהליכים של נשימה , כי הריאות והמעי הגס מגיעים לפני הקיבה והטחול בסדר , זת אומרת,  לנשימה קשר לשיפעול המערכת הסימפטטית , תנועה של דם סביב הסרעפת, ולכן גם ההשפעה שלה על העיכול (אנרגטית אנחנו יודעים שהריאות אחראיות על ההורדה של צ'י ולכן עוזרות לקיבה).

 

אם נסתכל על מערכת העיכול , הרבה פעמים היא יכולה להפוך מקור לעניינים של קארדיאולוגיהופתולוגיות לבביות (למשל רעילות שמגיעה מהמזון ומשפיעה על מערכת הדם) , או עודף כולסטרול ושומן שנספג לדם ויכול להשפיע על הלב וכלי הדם, ולכן יכול להיות שכאשר נרצה לטפל בבעיות קארדיאולוגיות או של הלב אבל, נגלה שהרבה מזה קשור דווקא למה שקודם לו, ובמקרה הזה הקיבה והטחול שמגיעים לפני כן (המשך נתבוננן על הקשר ברמה ברמה הרגשית מחשבתית), וכמובן שיכולים להיות דברים שיכולים לפגוע ישירות בלב. (טראומה, אירוע , שברון לב)

אם אנחנו ממשיכים, אפשר לראות שברפואה המערבית יש דאגה לגבי הלחץ הווסקולרי ,לחץ הדם שהכליות מווסתות על ידי המערך ההורמונלי של RAAS , (רנין, אנגיוטנסין, אלדוסטרון), או למשל מצבים שעודפים של נזולים סביב הלב , ולכן גם החשיבות של ריקון עודפים ונוזלים סביב הלב , זאת אומרת אחרי הלב מגיע אלמנט מים שיודע לנקז , לווסת את מערך הנוזלים בדם, נוזלים עודפים שצריכים לעבור פינוי משלפוחית השתן ומהכליות שהם הבאים אחריהם בתור (ואפשר לראות את הקשר למשל למשתנים ובעיות לב) . 

שאנחנו מסתכלים על פתלוגיות סיניות אנחנו מסתכלים כמובן בצורה אנרגטית על המחלות , שתמיד אפשר לעשות להם הקבלה מסויימת לפתולוגיות מערביות , כל עוד אנחנו מבינים את סוג והעומק שאליו הפתוגן \ מחלה מתייחסת.

אז הסינים אומרים שכל המחלות מתחילות ממ שנקרא "רוח וקור" ולכן נתחיל בדוגמא הפשוטה ביותר  והמרידיאן הראשון בסדר לשם הדוגמא. 

הריאות, והסנדרום הראשון שלומדים ברפואה סינית, הוא פלישת רוח קור חיצונית (WIND COLD) , ועל פי הספרות, רוח וקור הם המקור לכל המחלות.

 

"WIND IS THE CAUSE OF HUANDRED OF DISEASES"

"COLD IS THE CAUSE OF HUANDRED OF DISEASES"

 

רוח משול לשינויים , וקור לפחד , שהם שני הדברים המרכזיים שהכי מאתגרים אותנו , הפחד להשתנות מול שינוי.

 

אז הריאות קיבלו על עצמם תפקיד של שחקן פותח של הרצף המרידיאני , והן בעצם האיבר הראשון שמתמודד במצבים של פלישת רוח קור חיצונית , מה שלפי ה TCM , היה שולח אותנו לסנדרום  WIND COLD IN THE LUNG, וכתגובה מה שהיינו עושה זה בוחרים נקודות שנראות לנו מתאימות לקייס המסויים שנראה כהתקררות , צמרמורות , אף נוזל , אולי כבר העלה של חום מדיד, קוצר נשימה וכו'. 

שדיברנו במאמר על צ'י ומערכות יחסים תיארנו שיש רמות של צ'י , שכאשר אנחנו מדברים על משהו שמעסיק אותה בחיצון 

אנחנו משייכים אותו לרמת ה WEI QI (צ'י ומערכות יחסים). זאת אומרת זה עדיין ברמה השטחית , התגובתית , שהאדם צריך להגיב לשינויים אקלימים סביבתיים , כאשר אם הריאות יהיו במצב של חוסר בצ'י  שיתמוך להם ב WEI QI , הן לא יצליחו לייזע את הקור על ידי פתיחת הנקבוביות ,האדם מרגיש חשוף יותר ופגיע יותר , והקור יתחיל לייצר תקיעות שיכולה בהמשך להתחמם ולהפוך לחום , החום נוצר כתוצאה מהתנגדות והמלחמה של מערכת החיסון (WEI QI) מול הפתוגן.

 

אז הקור נתקע ויהיה צורך לגייס אנרגיית יאנג נוספת להילחם , ופה אנחנו עוברים כבר למרידיאן הבא שהוא המעי בגס , שזה כבר שלב מתקדם יותר אחרי רוח קור , נוצר מאבק והעלת חום הגוף מייצרת טרנספורמציה לקור שהופך לאט לאט לחום או לחות, ומה שאנחנו מכירים WIND COLD שפכה ל WIND HEAT אבל זה עדיין חיצוני וברמת ה WEI QI! מרידיאנן המעי הגס כבר מציג את המלחמה שלנו מול השינוי, חוסר השקט , והצורך להתמודד ולגייס כוחות כדי להשתנות.  מאיפה הוא מקבל משאבים של יאנג? מ DU14 ( מעי גס עובר דרך DU14- ים ה YANG), כמקור ליאנג להתמודדות מול מצבים של חולי , וזו אחת הסיבות שמלמדים שמוקסה על הנקודה הזו תעזור למצבי רוח חום וכאב גרון חם ונפוח. 

שהפתלוגיה לא נפתרת בחיצון יש לה אפשרות או להישאר במקומות חבויים (LATENCY פתוגנים לא פתורים\ בהדחקה שמתתינים לפיתרון או שחרור)  שאפרט עליהם בהמשך , או להיכנס פנימה לתוך הגוף , למרידיאן פנימי של הקיבה , דרך ST12 (היא הנקודה והשער של כניסה ויציאה החוצה ופנימה) , ואם הפתוגן מצליח להיכנס פנימה, מה שהיה רוח חום חיצונת יכולה כבר להפוך לרוח חום פנימית, הפתוגן מעמיק ויכול למשל להפוך למה שנראה כמו דלקת ריאות,וככה המעבר למרידיאן הקיבה לפי הרצף המקידיאני לוקח אותנו כבר לטיפול במצבים פנימיים , של עודף .

אז אם נשווה את זה ל TCM  , מרידיאן הריאות והמעי הגס , יכולים לטפל הכל מה שקשור לרוח חיצונית , מצבי אקלימים , גרד , פריחות , נזלות , סינוסים , שפעות , וכל מיני מצבים אקוטיים ! כי אנחנו מדברים על WEI QI . שאנחנו מגיעים לקיבה , אנחנו כבר מדברים על פתולוגיות שכבר יכולות להיות יותר כרוניות ומתחילות מהעולם הפנימי (YING QI) , זאת אומרת התזונה שלנו , הרגשות והמחשבות שלנו , או מצבים חיצוניים שלא התמודדנו איתם ברמת החיצון , וחדרו פנימה לתוך המערכת הפנימית שלנו ויצטרכו לעבור שם את הטרנספורציה.

יכולים כמובן גם להיות מצבים הפוכים בהם הפמגון הפנימי מחפש מזור החוצה מהגוף, ומנסה לסלק משהו כרוני שכלוא בפנים , החוצה לחיצון , ואז שאדם מופעל מטריגר חיצוני ,כמו התחממות של מזג האוויר, הוא מפתח פתאום אלרגייה , כי למשל הקור\לחות\חום הפנימי, מגיב לחום החיצוני.

 

אז אנחנו יכולים להתחיל לראות שגם פה יש היררכיה למרידיאנים , ולמשל מצב של חום בריאות (LUNG HEAT) , גם ב TCM מוגדר ויכול לפעמים להתחיל מבפנים - (רגשות , תזונה , מחשבות , צער שלא משוחרר) ,שלא שכמו רוח חום חיצונית ששייכנו ל LI , יטופל הרבה פעמים על ידי מרידיאן הקיבה , זה לא אומר שאנחנו לא יכולים לשלב נקודות ממרידיאן הריאות לזה, אבל הם צריכות להתייחס רמת האיבר הפנימי (למשל LU5 , נקודת ים משפיע על איבר , או למשל LU6 נקודת הצטברות , של מה ? של חום שהצטבר בריאות), אבל הטיפול בקיבה הוא חשוב כי הוא המקור במקרה הזה , המחשבות , הרגשות או הקונפליקט הפנימי מבקש טרנספורמציה.

 

אזחום פנימי יכול להיגרם או מחום לא פתור שפלש מבחוץ וחדר פנימה לעולם הפנימי , או חום ברמה הרגשית מנטאלית שמתחיל ברמת הקיבה (רגשות לא מווסים מייצרים חום) , אותו חום מחפש יציאה החוצה , דרך הריאות למשל זה יתבטא כשיעול או הזעה, , המעי הגס (האיבר) לעומת זאת ישלשל את החום והלחות הפנימית שהצטברה החוצה , זה המבנה, מרידיאן הריאות מתחיל בקיבה , ממשיך למעי הגס (אפשר לראות את הקשר של YANG MING, ואפשרות של חום פנימי להתפנות דרך היציאות).

או לקחת חום שהצטבר בפנים, ולשחרר אותו לחיצון למרידיאן החיצוני כאשר הביטוי יהיה חום והזעה. (היכול לדחוף דברים לחיצון דרך מרידיאן החיצוני לרמת ה WEI QI ) .

מרידיאן ריאות דוגמא לאתר חדש.png

אז אם אנחנו רוצים להפריד בין המושג פתולוגיה ולפזיולוגיה ההבדל המשמעותי שישפיע על איך זה בעיקר ייראה שלנו ונקודת המבט, כאשר פזיולוגיה מתארת תהליכי חיים שמתקדמים ומתפתחים , ופתולוגיה בעצם היא פגיעה בסדר הטבעי של הדברים.

שאנחנו חווים לפעמים שפל בחיים , דעיכה , ייאוש, , הרבה פעמים הנטייה היא להפריע לטבע הטבעי ולדלג על מהלך כדי לחוות משהו אחר. וגם זה יכול לייצר פתולוגיה כי אלו שלבים הכרחיים כחלק ממעגלים שאדם צריך לעבור ולהפיק מהם למידה.

שאדם רואה את החיים שלו כעלובים , חסרי מסמעות ותופס את עצמו קורבן נטול בחירה - זו פתולוגיה, שיכולה להעמיק עם הזמן ולהפוך אפילו חלק מהזהות.

שאדם רואה את החיים שלו בעלי משמעות  ,התפתחות , ואת האתגרים כגדילה ולמידה זו פזיולוגיה, ועל אך העליות , הירידות , השפלים , התעופות ההצלחות והכישלונות , הוא מבין את התהליך ושזה חלק טבעי מהתנועה בחיים , ואז אפשר גם יותר בקלות לצאת מחוויות של שפל אחרי המיצוי שלהם.

כאשר אנחנו אומרים "רוח" ברפואה הסינית  , שינוי או אתגר, אנחנו מבינים שבפרספקטיבה של המרידיאנים אין דבר כזה תאונות שקורות, דברים לא קורים סתם אלא יש להם משמעות מתחת לפני השטח , מרידיאן הריאות אומנם מאפשר את ההפרדה בין העולם החיצון , אבל הוא מחליט בסופו של דבר מהקיבה ובא להעיבר מסר דאויסטי , שהכל קורה בסופו של דבר מתחיל ומתקיים בתוך עצמי. דרך המציאות אתה מקבל השתקפויות למי שאתה , ועל ידי כך ללמוד גם עצמך , אתה מה פחות קל לך לקבל , להתמודד , מה מאתגר אותך , ולכן מזמין אפשרויות להתפתח ולהתבונן על תחושות הנוחות, חוסר הנוחות או ההימנעות שלי למציאות הזו.

כאשר קור מייצג יותר הימנעות , קפיאה , ופחד מול השינוי כי הוא מאט תהליכים.("מפחיד אותי לשתנות" "לא רוצה להשתנות שהוא ישתנה")

חום מייצג זירוז של תהליכים , חוסר שקט ונוחות לשבת עם עיקובים , או שינויים שאני רוצה לקדם בי ואחרים, ולרוב גם מעיד על התנגדות. ("נו כבר שזה ייגמר"  "אוף אין לי כח לזה יותר" , "נו מתי הוא כבר ישתנה")

לחות היא יותר אימיבוולנטית ("אני עוד לא סגור לגבי השינוי , אני מבולבל לגבי זה , אני לא יכול להחליט")

 

ככה שרוח בסופו של דבר היא חוסר היכולת שלי להשתנות מול המציאות , כי רוח באה להזיז אותך מהדרך שאתה זז בא כל הזמן , ההתנגדות לרוח זה ההתנגדול לשינוי , ולאן שרוח רוצה לקחת אותי , שזה בעצם לקחת אותי לממש את הייעוד שלי .

אם דברים לא זזים מה שקורה זה שדברים מתחיל להירקב ומה שיש לך זה "תולעים". זה מטאפורה שאומרת שאם אתה רק חושב בתוך הקופסא אתה לא תוכל לגדול.

רוח.png
1746183757916.jpeg

הסינים רואים כל מערכת כמשהו תהליכי שמתקדם מתפתח ומשתנה , אם זה דרך הסתכלות על שכבות , אלמנטים , מרידיאני חיבור , וכן הלאה.

​אז שאנחנו מסתכלים על פתולוגיה בגישת המרידיאנים הראשיים מבחוץ פנימה , הריאות הם הראשונות עם אתגרי החיים , זו הסיבה החשובה של צ'י המגן ותחושת ההגנה והמסוגלות שלי לעמוד מול אותם אתגרים (יש לזה חשיבות לחיבור עם הכליות , והקשר לאמון בעצמי) 

הם מתמודדות עם מצבים של רוח קור , הצטננויות , חולשה , צמרמורות , כאשר בעצם המצב שנראה כרוח קור , הוא הזמנה לשינוי , אבל יש אתגר , פחד מהשינוי  (WIND COLD) , לאורך זמן ההתנגדות לשינוי כבר מייצרת תקיעות ,ואותה רוח הופכת לרוח חום , ולכן אנחנו רואים כבר מצב של הזעה , סלידה מחום , מצבי של לחות וליחה שמתלווים להתמודדות מול בחום (WIND HEAT).

הלחות והליחה מייצרות בלבול , אלחוש וחוסמות את הפתחים ואת היכולת לקבל אינפורמציה בהירה מהמציאות , כי אמרנו שהתפיסה משובשת מלכתחילה, בנאדם מרגיש שירד לו מסך על הראש. 

המצב עדיין בחיצון (ועוד לא חדר את ST12 פנימה) , יהיו את כל התסמינים שאנחנו מכירים של רוח חום השפעה על הפתחים, סינוסים, גרון נפוח , עד שהמצב מעמיק זה כבר חום חיצוני שהפך פנימי ולכן מוגדר כבר כ LUNG HEAT או במילים אחרות דלקת ריאות.

הקיבה כבר מביאה אותנו למצבי התמודדות מול פתוגן חיצוני שחדר כבר פנימה את המערכת דרך ST12 , או פתוגן פנימי , שנוצר כתוצאה מאטיולוגיה של תזונה ואורך חיים, מחשבות ורגשות, דברים שמתחילים מתוך הגוף . ולכן הם נחשבות פתגון פנימי.

 

שאנחנו מדברים על אורך חיים זה לא רק אם אנחנו יושבים או עומדים כל היום אלא זה כולל בתוכו 3 דברים מרכזיים:

 -בחירות שאנחנו עושים לסיפוק עצמי

-מוסריות ,ולכן הבחירות שאנשים  לא בהכרח כדי להרגיש טוב,  אלא נחשבות טובות (רעיונית ותלוי בתפיסה החברתית של שהאדם גדל בתוכה).

-בחירות שאנחנו עושים כנגזרת ממערכת האמונות שלנו.  וזו גם תשפיע על תפיסת המציאות שלנו, מכיוון שהמציאות בבסיסה קשורה למה שאנחנו בוחרים להאמין ולהכיר בו כמציאות, מה שנקרא מה שבנמצא ,  ויש הרבה בנמצא שהוא נסתר מעיננו ולא רק מה שמוחשי ובר מישוש קיים.

המציאות שולחת ידע ואינפורציה שמגיעים אלינו דרך אברי החישה (יש ענף של הקיבה שעולה ועובר בכל הפתחים), ועובר תרגום סופי של הרגשה בלב (דם \ SHEN) האינפורצמיה הזו מתוגרמת דרך תחושות רגשות ומחשבות שהם הופכות לידע ולאחר מכן לידיעה לגבי המציאות שאני חווה .

האיבר שאחראי לקבלה הזו של המציאות פנימה ל"קבלה של הצ'י" THE RECEPTION OF QI הוא הקיבה. (שגם הריאות לוקחות בזה חלק וגם הכליות ), הקיבה מעכלת , את האינפורמציה , את האוכל , את הרגשות והמחשבות , בגלל זה גם שניסו לשייך לאדמה רגש מסויים, במקור זה זה לא היה דאגה אלא פשוט "חשיבת יתר".

אתה חושב על מה שאתה מרגיש , אתה חושב על הכעס שלך, אתה חושב על הצער או על החרטה שלך.

הקיבה היא היצרנית המרכזית (יחד עם הטחול) של ה YING QI  בגוף שכולל בתוכו את ייצור ה GU QI ,  הנוזלים , העכורים והטהורים (בדגש על ה JIN-טהורים)  , אחראית ייצור הצ'י והחומר לייצור הדם  לפני הייצור הסופי בלב ,  היא גם אחד המקורות לייצור של WEI QI , שזקוק לנוזלים , וצ'י.

 

תזכרות לגבי טרנספורמציה:

הכוונה בטרנספורמציה , היא שלמשל שחומר כמו JING יכול להפוך לדם , YIN לנוזלים, צ'י ל WEI QI , יאנג צ'י ל ל WEI QI , וכן הלאה, וגם כן להפך , דם יכול להזין את ה JING  ,הYE כאשר הוא בייצור "אקסטרה" יכול להזין את ה JING .

 

הקיבה סובלת בעיקר מחום ויובש , שלאורך זמן יכול לפגוע בבן זוגה שצריך להתאזן מולה , הלא הוא יקירנו הטחול , הוא מייצר לחות (או מבקש אותה מבחוץ) כדי לאזן את החום והיובש בעודף, שמצטבריםאו כתוצאה מתקיעות של צ'י ,מנטאלית או רגשית, אולי עודף של תשוקות, אלכוהול או אוכל מהיר שיש בו רעילות וחום יתר על המידה.

חוץ מקור , גם ללחות תפקיד חשוב לשמירה על איזון מול חום , זו הסיבה שאנשים מוטרדים או חסרי שקט הולכים ל"אכילה רגשית" או אכילה אובססיבית של מאכלים עם הרבה לחות , הלחות "מאלחשת" את הצורך לחוש בחוסר השקט ולאט לאט נוצר ביצה של לחות חמה באדמה שתשפיע על איברים אחרים.

 

אז הריאות והמעי הגס מטפלים במצבים עודף בחיצון  .(WIND COLD\DAMP\HEAT)

לעומתם כל הפתולוגיות העודפות שאנחנו מכירים מ TCM , גם אם הגיעו ממצב חיצוני או התחילו כמשהו פנימי,  בגישת המרידיאנים יכולים להיות מטופלים על ידי מרידיאן הקיבה, ולכן כל סנדרום TCM עודף פנימי יוכל לטופל על ידה, כמו מצבים של:

LIVER QI STG , GB DAMP HEAT, LUNG HEAT  והלאה , כל אלו יכולים להיות מטופלים דרך מרידיאן הקיבה על ידי נקודות שיודעות להתייחס לחום וללחות , לתנועה של עודפים של צ'י , כאשר יש אפשרות להתייחס לאיבר הפגוע  דרך המרידיאן הפגוע שמייצר את האיבר הפגוע.

 

אתן דוגמא למשל , מטופל שסבל מכאב גרון שהתחיל כרוח חום, ומגיע לקליניקה כאשר יש החמרה , שיעול נובחנים עם ליחה צהובה ירוקה , וחום מדיד אך ללא הזעה.

אז יש לנו מצב של רוח חום חיצונית (WIND HEAT) שהחמירה לחום פנימי בריאות (LUNG HEAT), עם מצב של ליחה ולחות וחום מדיד.

טיפול קלאסי שיכול להיות רלוונטי למשל יהיה ST40 בפיזור- שיכולה לפזר חום פנימי וגם לעשות טרנספורמציה למצבים של ליחה ולחות פנימית עודפת, נקודה על המעי הגס , כדי להכיר בעובדה שהמחלה התחילה רוח חום חיצונית (כאב גרון), ואפשר לטפל למשל עם LI11  שמתייחסת גם לחום מדיד מרמה ה WEI וגם ברמה הצ'י על ידי ייזוע, ונקודה נוספת יכולה להיות LU5 בפיזור , שמטפלת באיבר עצמו מכיוון שהיא נקודת ים, או אפשר להגיד שהיא נקודת מים של המרידיאן.

 

כאשר אנחנו מגיעים לרמת הטחול מדובר על כך שהפתוגן הפנימי כבר פגע באדמה, החום או הלחות לאורך זמן מתיש את הצ'י אדם מתחיל להיחלש ונפגעת לו גם יכולת ההכלה , והיכולת להתמודד עם אתגרים, בהמשך זה יכול ליצור פגיעה בייצור הדם , ייצור הצ'י, ייצור הנוזלים , ולכן פתולוגיות של חוסרים פנימיים כמו SPLEEN QI  , KID QI DEF ,LUNG DRYNESS וסנדרומים נוספים של חוסר (לא ברמת עומק של YIN ו YANG ) יטופלו ויקבלו התייחסות דרך נקודות על הטחול . (הטחול תפקידו לייצר חיבורים , בין תהליכים מחשבתיים ,בין האיברים , זו אחת הסיבות שהוא פוגש את כל האיברים במסלולים שלו , הוא כמו הרס"פ שדואג שכל אחד יקבל את ההזנה שהוא צריך לקיום התפקודי שלו), זו הסיבה שברמת הטחול שאדם בחוסר , זה כבר נקודה שהוא לא יכול להתמודד עם בעיות מסוימות בחיים שלו ולכן הוא "מזיז" אותם למקום אחר (טרנספורטציה) כי אין כרגע מספיק צ'י להתמודד.

זה מייצר באופן טבעי אצל כל אחד מאיתנו חלוקה לעודפים וחוסרים , ואפשר להרגיש את זה בדופק , לכן הטחול אחראי על ה"הרמוניה" , ושכל איבר או אספקט בחיים שלנו יקבל הזנה בהתאם , וזה שהכליות ממש רוצות זמן עם עצמם ולמדוט בלי לצאת מהבית, לא אומר שהאש של הלב לא צריכה איזון דרך מפגש וחיבור עם אחרים.

העודף שמגיע הקיבה או מהחיצון זה עודף הסטימולציות החיצוניות או הפנימיות שהם המחשבות על המצב רוח שלנו , הרגשות שלנו , על הביקורת שלנו על עצמינו, כל אלו הם תקיעות רגשית מנטאלית ומתישה את הקיבה וטחול בלופים מחשבתיים (עודף מחשבות אומר גם עודף רגשות) , המחשבות שאנחנו עדיין "לועסים" ולא הגיעו להשלמהאו מיצוי, ומייצרים הרבה פעמים כבדות , חולשה , שלאורך זמן כבר פוגעת ביכולת של הטחול לייצר טרנספורמציה ושינוי לגבי אותו לופ או נושא מחשבתי שאדם חווה במציאות שלו .  כי זה התפקיד של האדמה , T&T , הכוונה היא לטרנספורמציה , לשינוי, עיכול והפיכה של חוויה מסויימת למשהו שמזין אותי , או לפחות להבין משהו מתוכו, הטרנספורטציה היא לדעת להעביר את זה לכל שאר האלמנטים והאיברים , להזנה של כל מה שאיבר צריך , מחשבות על אומץ והיכולת להתגבר על מכשולים תחזק את אלמנט העץ , מחשבות על שמחה יזינו את הלב וכן האלה...כמובן שאפשר להעביר לאיברים שלנו דברים שליליים מצידו השני הקוטב.

 

תחשבו על העולם של היום ועל עודף הסטימולציות החיצוניות והאינפורמציה שאנחנו חשופים אליה ועל השפעה שלה על כל 4 המרידיאנים הראשונים.

 

בסופו של דבר המוצר הסופי הוא הדם , דם מכיל את הרגשות , ולכן הלב הוא זה שגם מביא את חותם ה SHEN שמאפשר לנו את העירות וההבנה לגבי מה אנחנו מרגישים בתוך כל חוויה , עודף של מחשבות , רגשות שלא עוברים פירוק , מגיעים אל הלב ואל רמת הדם וישפיעו גם על הבהירות של הלב (הלב איננו הרגש אלא רק הכלי לרגשות שמהם הוא מוציא תובנה אוהבת).

ולכן באופן פתולוגי , הדם הופך סטגנטיבי , עם עם עודף לחות  (לכן הוא יכול להיות סמיך ) , או עם חום בדם , ולכן הפתולוגיות שנראה יהיו למשל LIVER BLOOD STS , BLOOD HEAT  , או אם נגיד אדם לא מקבל הזנה נכונה לאורך זמן כמובן שתהיה פגיעה בייצור של הדם , כי החוויות שהאדם מייצר לעצמו בחיים חסרות חיות וקשר לאלמנט הראשי (ששוכן בלב) ,   לעצמיות (המבנה בכליות) , ולכן נראה מצבים של חוסר גם כמו HEART BLOOD XU , LIVER BLOOD XU  זה ייראה כמו עייפות קיצונית יותר , פתולגיות של כאבי ווסת , שינויים קיצוניים במצבים רוח , כאבים חדים , בעיות של הירדמות ושינה , כאבי לב. כל אלו יהיה סמפטומים שנוכל לטפל בהם על ידי מרידיאן הלב או PC (תלוי וזה יוסבר במאמר המשך) , מרידיאן הלב יטפל בדרל כלל בחוסרים וה PC יטפל במצבי עודף . אלו מצבים שהאדם ער לכאבים שלו ולכאב הרגשי  ומרגיש שאין לו "ריבונות לבבית" על הרגשות שלו ואני מפרט על זהו יותר במאמר כאבי הלב ברפואה הסינית . 

 

בהמשך , אנחנו מגיעים , ל SI , וזו רמת ביניים בין YING QI  ל YUAN QI , למעי הדק תפקידים רבים שאפרט בהמשך אבל מה שחשוב להבין שמבחינת פתולוגיה זה שלב שנקרא "LATENCY" , האדם מגיע לנקודה בה הפתוגן חדר לרמה שבו הוא "מסתתר" , רוח כרונית או אקוטית שממש החלישה את הגוף (כי כבר אחרי הטחול ואמרנו שכבר יש חוסרים) , או למשל מצבים כמו טראומה קיצונית שלא היה לגוף איך להתמודד איתה , לא מספיק צ'י ויכולת , לא מספיק דם ומשאבים , הגוף הנפלא שלנו כמנגנון הגנה זורק את זה ל"מצב חבוי" של הדחקה , שבו יש שימוש ב YE של האדם (בשליטה של המעי הדק) , אין בנוזל הזה מודעות ו SHEN לכן זה מצב הדחקה, ובעצם זה מוחזק עד לזמן שבו האדם יופעל רגשית או יתחזק ומגן הלב יהיה מוכן שוב להתמודד עם הסיטואציה בתקווה להתעלות מעליה לאחר תהליך התחזקות של עיכול , (זה מה שנקרא שהפתוגן חודר גם את רמת ה WEI QI  וגם את רמת ה YING QI , אבל הגוף שומר אותו על חוף מבטחים כדי שלא יפגע בקונסטיטוציה YUAN QI) . הרעיון הוא להבין שיש אתגר לאדם , שהוא לא בהכרח מודע אליו , לא מכיר ואין לא כלים ומשאבים להתמודד איתו , ברמה הפיזית זה יכול להיות מתורגם לוירוס חיצוני אפילו או עקיצה של קרציה או הרפס למשל,  שחודרת את החיצון ישירות לשכבה עמוקה יותר ומאיימת כבר למשל על איברים פנימיים, או על ה DNA , ועל המוח. 

זה יכול להיות משהו אקוטי , או משהו כרוני כמו HIV   למשל , הגוף נחשף ל HIV  והוא דוגר במערכת (SI) , אבל האדם א-סיפומטי! הוא לא מרגיש את המחלה כי היא לטנטית ולכן גם לא ייראו אותה בהכרח בבדיקות דם.

 

הפתוגן לאורך זמן רוצה להעמיק ולכן הוא מתחיל כבר לאיים על רמת YUAN  כאשר שלפוחית השתן היא המעבר המקשר שגם האוה מידה יכול להעיף את הפתוגן החוצה.

ששלפוחית השתן מרגישה שזה מתחילה לפגוע בפיזור וההפצה של ה YUAN QI , פה מתחילים לראות פגיעה בתפקודים חיוניים של האיברים , זאת אומרת פגיעות נוירולוגיות (יותר אקוטי בדרך כלל) , או אנדוקריניות (יותר כרוני) . לכן זה כבר מחלות שיש ממש פגיעה עמוקה , MS , בעיות של תפקוד של בלוטת התריס , NUMBNESS  של איברים , ככה שהמעי דק כמרידיאן זה התחלה של מחלות אוטואימוניות , מחלות דלקתיות אקוטיות או כרוניות .

פתולוגיות ברמה הזו יהיו כבר מחלות כרוניות שהולכות וחוזרות , באות ונעלמות , לדוגמא קרוהן , קוליטיס , כי מה זה רמיסיה במחלות כרונית? זה לא נפתר  , זה בנסיגה כי יש כרגע פחות לחץ דלקת וחום שמגיעה למשל ממרידיאן הקיבה כאטיולוגיה , ולכן הגוף יכול להחזיק את הפתוגן חבוי , ברגע שהמשאבים ייחלשו שוב, תהיה שוב התפרצות. וכנ"ל לגבי מחלות כרוניות נוספות שבאות והולכות ללא פיתרון. 

כשכן יש גיוס של יאנג צ'י מהכליות , בנסיון להעיף את הפתוגן, בדרך כלל אלא מצבים שנראים כמו רוח קור או חום , כי הרוח נמצאת ברמת ה TAI YANG (SI BLADDER)  , רק שכאן בהסתכלות המרידיאנית ,המצב הוא כבר כרוני ועמוק יותר ויש פגיעה שמתחיל להשפיע על רמת ה YUAN ועל ה JING הכליות .

זהה מבלבל טרמינולוגית אבל ההבדל בין רוח קור או חום ברמת של הBLADDER לעומת הLUNG ברצץ המרידיאני הוא

שרוח קור ברמת מרידיאן הריאות זה אקוטי ונפתר מהר יחסית , ברמת הקיבה הפתולוגיות הופכות יותר כרוניות , זאת אומרת למשל אדם סובל מסינוסיטיס הולך וחוזר (כי החום פנימי מגיע מהקיבה , וכל פעם מנסה להשתחרר מחדש החוצה דרך ה WEI QI על ידי מרידיאני הריאות \ מעי גס , על ידי ייזוע)

ברמת ה BLADDER הם כרונים אבל כבר מתחילות לפגוע ביין והיאנג של הכליות , וזו הסיבה שלרוב מטפלים ב BACK SHU של שלפוחית השתן עם הרבה מוקסה, צריך הרבה יין ויאנג להעיף את הפתוגן.

שאנחנו מגיעים לרמת ה JING ולכליות המחלה הכרונית כבר פוגעת ממש ביכולת של הגוף לאזן את כל מערך התנועה של הנוזלים בגוף , בצקות , יש רעילות , KID YIN DEF , KID YANG DEF זה שרמת הכליות,  אך אם יש חום או קור ריק, (TW)  בנאדם מרגיש פתאום שחם לו ופתאו שקר לו ממש למשל ,הלך לו הטרמוסטט והרגשה שהגוף לא מצליח לשלוט על התנודות , שיכולות גם להיותגם ברמה הרגשית וייראו בהתאם,  ויצטרכו לעבור טיפול על ידי מרידיאנים מתקדמים כמו PC , TW, GB. LIVER.

שיש רעילות שמשפיעה על ה PERICARDIUM , זה יכול להיראות כמו מצבים של התקף או דום לב.

המחמם המשולש מגיעה לכל האיברים , וזה מצב עמוק יותר שהחולשה של YIN ויאנג הכליות , מביאים איתו חום ריק , ורעילות שמגיע לכל הגוף כי המחמם המשולש מגיעה לכל האיברים. המחמם המשולש שומר על הזהות שלך במקום כי הוא זה שצריך להפיץ את ה YUAN  QI  , לנקודות ה SHU שעוזרות לך לשמור על האלמנט הראשי שבחרת , ולכן פסיכולוגית אנשים חווים שינויים קיצוניים אישיותיים , פעם הם ככה , פעם ההפך ,  או למשל מניה דיפרסיה.

ברמות האלא יש לנו כמו עודפים ויראלים , דברים כבר יוצאים משליטה כי אין מספיק כח , משאבים(YIN YANG) , חומרים להתמודד עם הפתוגן , HIV כבר מוגדר כאיידס , יש פגיעה באיברים פנימיים , סרטן ,גידולים , נקרוסיס , פיברוזיס , פגיעה בתפקוד של רקמות , ולפעמים אפילו ממש כישלון איברים , שבץ .

הגידולים והרעילות מגיעים לאיברים המיוחדים ולכן פוגעים כבר ברמת הכיס מרה והכבד , משפיעים על המוח , על עמוד השדרה , על הרחם , הפרוסטטה , אשכים , והאדם מתחיל כבר לאבד את התחושה של מי שהוא , דמנציה , כי יש כבר פגיעה במוח ובמחסן של הזיכרונות של מי שאתה (הכבד הוא זה שמאסן את הדם והחוויות שלנו ועולה בסופו של דבר למוח לאחכסן את החוויות שחוזרות בסופו של דבר לשמיים - HUN ).

סיום קצת לא אופטימי אבל , אפשר לראות איך דרך פירוק הפרספקטיבה הזו לשלבים אפשר ללמוד כל כך הרבה על עומק הרפואה הסינית והאפשרות לגשת אליה מכל כל הרבה מקומות , עומקים והבנות.

בהמשך אפרט על ההסתכלות של האיברים מבחינת רמת תודעה - מהישרדות לאבולוציה. ולאכר מכן נוכל לפרט כל איבר ואלמנט. 

bottom of page