top of page

חמשת האלמנטים ברפואה הסינית

היכרות עם 5 המעברים , והסתכלות על האדם והטבע דרך המספר 5, על התנועה בניהם , והביטוי שלהם בגוף , לב ואישיות האדם.

1746773971752.jpeg

אז שמגיעים לשלב 5 אנחנו מגיעים לשלב הכניסה למעגל 5 האלמנטים (Wu Xing 五行).

אם ארבעת הכיוונים נתנו לנו מרחב של זמן ושינוי, במספר 5 נכנס מימד המרחב שנכנס כאלמנט החמישי - האדמה , הוא בעצם מה שמאפשר מימד של מרחב כדי להכיל את התנועה בתוכו.

בגלל זה מה שחשוב להבין שאומנם קוראים לזה 5 האלמנטים, אבל הם לא מייצגים יסודות (אש מים רוח אדמה)  כמו באירופה העתיקה אלא תנועות שמשתנות, בעלות איכויות שונות , דפוסי שינוי, ומקצבים שונים.

חמשת האלמנטים – שני מודלים, מרכז אחד

לפני שנצלול לעומק חמשת האלמנטים, חשוב להבין שיש שני מודלים עיקריים להבנת מעגל האלמנטים, ושניהם נכונים – כל אחד בהתאם לזווית ההסתכלות. 

מודל האדמה במרכז – גישת השורש  (古典 – מסורתית)

במודל הקדום, האדמה אינה “עוד אלמנט” – אלא המרכז שממנו יוצאים כל השאר:

העץ נולד מתוכה לכיוון מזרח, האש עולה ממנה לכיון דרום,  המתכת נוצרת במערב , המים נאספים וזורמים צפונה. כאשר כולם חוזרים חזרה הביתה למרכז ולכן היא  הקונטיינר, הלב של המעגל, כאן היא לא משמשת כ"עונה" בפני עצמה, אלא המרחב שמאפשר לכל העונות מתקיימות.

זו גישה מדגישה איכות של נוכחות, מרכז שמחכה לך ,  יציבות. 

מודל האדמה כעונת מעבר – הגישה הטיפולית־קלינית המודרנית

בגישות רפואיות מודרניות, בעיקר בטיפול במרידיאנים ובצמחי מרפא, האדמה נתפסת כ־“עונה חמישית” שמגיעה לאחר הקיץ (אש) , ולפני הסתיו (מתכת). בגישה זו, האדמה היא שלב של הטמעה, עיכול, איסוף ונחיתה אחרי ההתפשטות של האש ולפני הכינוס של המתכת.

היא גם מופיעה כ־18 יום של “עונת מעבר” בין כל עונה לעונה – כדי לאפשר מעבר חלק והסתגלות לעונה הבאה אחריה, למשל 

למשל הגעה לסוף הקיץ  מאפשר לעכל את כל מה שהתרחש בקיץ הלוהט, את האש , הקרחנה , החום הרגשי וכל היציאה החוצה, ולהתחיל להתכנס להתליכים של פרירוק החוויה , למידה , פרידה לקראת הסתיו. 

או למשל מעבר בין ההתכנסות שבחורף , לקראת הפריצה של האביב החוצה, המער מתאפשר בשלבים ולא כמו בעיטה בדלת. 

 

יש פה הצעה להסתכלות על שני הגישות כמטפל או כמתבונן פנימי.

לבסוף המודל בשני המצבים הוא משקפי עזר להבנת תהליכים שמתרחשים בתודעתו של האדם ,  המודל המרכזי עוזר להבין את מבנה היקום כמושפע ממימד של מרחב (אדמה) וזמן (כיוונים) – האדמה כציר שיווי המשקל. כאשר כל התנועות זזות סביבה וחוזרות למרכז שמכיל אותם.

המודל המחזורי עוזר לזהות שלבים בתוך תהליך רגשי או גופני, ולדעת מתי להאט, מתי לעכל, מתי להכין למעבר.

6B5A0062-A071-4A30-90F0-4C4274F3974C.png
פאקינג 5 אלמנטיםיםם.png

היכרות עם חמשת האלמנטים – תנועה, יחסים והזנה

כאשר אנחנו מביטים במודל של חמשת האלמנטים, חשוב לזכור שלא מדובר במבנים קבועים או בחלוקה נוקשה של המציאות  אלא בתנועה.

חמשת האלמנטים (עץ, אש, אדמה, מתכת ומים) מתארים חמישה מצבים של שינוי, איכות, ו־מעבר אנרגטי בין שלבים, רגשות, תנועה, ותהליכי שינוי.

במודל שממקם את אלמנט האדמה במרכז, ראיתנו את האדמה רק כציר מאזן, מקשר ומתווך בין כל שאר האלמנטים. כאשר המודל של המעגל מראה לנו תהליך משמשך שלא מפסיק בין האלמנטים , עם יחסיות בין כל אלמנט לאלמנט שמשתנה כל הזמן. 

מעגל ההזנה – מחזור החיים הטבעי

המעגל החיצוני של חמשת האלמנטים מייצג את זרימת ההזנה (Shēng Cycle – 生), זו תנועה טבעית שבה כל אלמנט מזין את הבא אחריו:

• מים מזינים את העץ – כמו מי תהום שמאפשרים לשורשים לצמוח.

• עץ מזין את אש – כמו עץ שמבעיר אש, קיסמים למדורה

• אש מזינה את אדמה – השריפה משאירה אחריה אפר, שמזין את האדמה.

• אדמה מזינה את מתכת – האדמה מחזיקה בתוכה את אלמנט המתכת , את המינרלים , ואת אבני החן הייחודיות שמתחת לאדמה

• מתכת מזינה את מים – המינרלים שמאפשרים את ההעשרה של המים .

ביחסים אלה, האלמנט המזין מכונה לעיתים “אם” אבל אם תרצו את יכולים לקרוא לו גם אבא , האלמנט המוזן נקרא “בן”. באסטרולוגיה הסינית נהוג גם לראות באם משאבכ"משאב" של האלמנט – מקור תמיכה, עוגן אנרגטי לתודעה. ויש לו משחק חשוב בהזנה של האלמנט , כאשר האלמנט המבקר נראה "הכח".

 

מעגל הבקרה – לרסן את הנכד.

המעגל הפנימי, המכונה מעגל הבקרה (Kè Cycle – 克), מייצג מערכת יחסים של ריסון או אפשר להגיד ויסות– כמו מערכת בלמים בתוך המעגל הגד1ול, שתפקידה למנוע עודף, תנועות קיצוניות שיכולות להפר את האיזון יתר על המידה.

למשל מצב שבו:

מתכת מרסנת עץ – כמו גרזן שמגביל את הצמיחה.

עץ מרסן אדמה – שורשים חודרים לאדמה, מכניסים תנועה ולא מאפשרים לה "לשקוע", שוברים ומעבדים אותה,

אדמה מרסנת מים – סכר, גבול, עיכול והכלה הרגש (שמתחיל במים). 

מים מרסנים אש – מקררים, מרגיעים את הביטוי הרגשי ומשמרים את החיבור קרוב למהות שלנו.

אש מרסנת מתכת – ממיסה, מרככת את הקרירות ומביא את הרגש אל עבר הרציונל.

במונחים סיניים, מערכת היחסים הזו מתוארת גם כ־“סבא ונכד”, כאשר הסבא (המרסן) שומר על איזון של הנכד (האלמנט המורגש כעודף או בלתי נשלט). אותו אלמנט מרסן מהווה את ה"כח" לנכד ונדבר על זה בהמשך.

 

מעגלים חיים – בין דינמיקה לפתולוגיה

כאשר המעגלים האלה עובדים בהרמוניה – נוצרת זרימה חלקה בין חלקי התודעה , הרגשות ופעולות סהכ זורמים בהרמוניה.

שהדברים מתחילים לצאת מאיזון כמו אצל כל אדם, ככל החוסר האיזון גדל כך גם הזרימה משתבשת —ומשם נוצרות אינסוף התופעות.

עודף (אלמנט שצובר יותר מדי)

חסר (אלמנט שאינו מוזן או נחלש)

מרד\העלבה (אלמנט שמגיב נגד האלמנט שמנסה לרסן אותו)

לדוגמה:

עודף עץ שלא מרוסן עלול להוביל לאי שקט, כעס, התקפי תסכול, חוסר במיקוד ומשמעמת עצמית . מכיוון שהוא מעליב למשל את אלמנט המתכת , שנחלש מכל מיני סיבות.

חולשה של המים יכולה להוביל לבלבול וחוסר בהירות לגבי הגדרת הזהות של האדם, לפעמים לאובדן רצון, וזה יכול להשפיע על האלמנט שבא אחריו כמובן.

אש בעודף עלולה לשרוף את הלב, ליצור דרמה יתרה, יכול להיות חוסר שרט שמתבטא  בחוסר שינה או חרדה .

בהמשך נעמיק ונראה איך כל אחד מהאלמנטים משתקף בגוף, וביחס לאלמנטים אחרים,  בתודעה, ברגש, ובמסע הריפוי הפנימי של האדם.

ישראל_מועלם_דמות_של_ילד_עצבני_בשכונה_עתיקה_מהמאה_12_צועק_לעבר_1c43b67b-445e-46f2-b254-fede

פרדוקס חמשת האלמנטים -

אומרים את זה הרבה כאן אצל הסינים , אבל  שינוי הוא הדבר היחיד שעקבי בחיים האלו, האדם עומד ומתבונן בתהליכים שהוא עובר ומתגלה לנו אמת פרדוקסלית:

איזון אמיתי הוא לא מצב סטטי – אלא תנועה מתמדת בין קצוות. עודף באלמנט אחד תמיד יהיה יחס לאלמנטים אחרים במפה, מה שהיה עודף , יכול להתהפרך ברגע לחוסר , בנאדם צריך משהו השבוע , שבוע הבא הוא רוצה את הדבר ההפוך.

 

 זו התנועה והיא קוראת מעצמה. לרוב הנטייה היא ללכת לטפל בחוסרים שאנחנו רואים מכיוון שבטבע שלנו חסר נתפס כבעייה , אבל ממש לא תמיד, בנוסף, ללא חוסר לאדם אין בשביל מה לצאת לתנועה, כאשר יש "חוסר",רק שיש לי חסר אני רוצה לצאת לקראת משהו , כדי להתמלא.

אותו הדבר לגבי עודף , אלמנט בעודף מסוים “גונב” משאבים, מקום, תשומת לב. אבל לא מתוך כוונה – אלא כחלק ממחזור טבעי. העודף אינו אויב. הוא משרת משהו אצל המטופל , לא סתם אנשים נמשכים לאלמנט מסויימים, או רוצים הרבה ממנו , זה קשור הרבה גם לתפיסה , ולמבנה של האדם.

האשליה הנפוצה במפגש הטיפולי – היא שהאלמנט שצועק הכי חזק, הוא גם זה שמוביל את האדם. אבל לרוב, זהו רק ההד שהחוסר מהדהד, או מהצד השני עודף בלתי מוכל שצריך לפזר או לתעל למקום אחר, וככה מה שנראה בחוץ הרבה פעמים ממש יכול להטעות.

 

ולכן, אחד הדברים שהגישה הזו מבקשת היא היכולת להקשיב לא רק למה שגלוי – אלא למה שמבקש להתגלות. מה יש מתחת למילים. הקשבה היא בעיקר להרגשה שלי כמטפל.

 הדומיננטיות המתעתעת באבחנה של האלמנט הראשי, אותה “תבנית יסוד”, צריכה להילקח במבט רחב טווח, כזה שרואה גם את ההיסטוריה של האדם, נטיותיו, מבנה האשיות, העיניים, ההתנהלות – ולא רק את סבלו הנוכחי. משום שכאשר אדם חווה עודף או תקיעות בעץ – ייתכן שזה לא מפני שהוא טיפוס עץ בהכרח, אלא מפני שהעץ חונק את האדמה החלשה שלו, או מורד באלמנט המתכת והמסגרת,  וכשאדם מגיע בייאוש של מים לפעמים זו אולי הקריאה העמוקה של אש שלא מצליחה להתעורר.

בהמשך אנחנו צוללים לעומק לכל אלמנט , מתחילים מאלמנט המים.

bottom of page